We zitten in de auto als Bram ons vertelt over iets wat hij eerder die dag op school meemaakte. In de pauze kijkt hij samen met zijn klasgenoten naar een uitzending van het NOS Jeugdjournaal. Een van de items gaat over een nieuw karakter in de Arabische editie van Sesamstraat: een meisje in een rolstoel met de naam Amira. Naar aanleiding hiervan gaat een reporter in gesprek met leerlingen op een school voor gehandicapte en langdurig zieke kinderen. Hoe belangrijk vinden ze aandacht op televisie voor kinderen die zijn zoals zij?

Na de reacties van de kinderen vertelt de voice-over dat Amira niet het eerste personage is dat in Sesamstraat kinderen met een handicap of beperking vertegenwoordigt. Hierop volgt een fragment uit een Amerikaanse uitzending van Sesamstraat, met een pop die het autistische meisje Julia voorstelt. Als het meisje een hard geluid hoort, houdt ze verschrikt haar handen voor haar oren en roept: ‘Noise, noise!’ Deze reactie en het associëren van autisme met een handicap brengt iets teweeg bij Bram en zijn klasgenoten. Reageert elk kind met autisme zo op harde geluiden? Is autisme hebben hetzelfde als in een rolstoel zitten? Niet in hun beleving.

Bram vertelt later nog dat hij ook om een andere reden niet blij is met de manier waarop autisme in beeld is gebracht. ‘Als mensen dit zien gaan ze misschien wel heel voorzichtig doen, terwijl ik juist prikkels nodig heb.’ Hij ziet de bui al hangen en heeft een licht wanhopige blik in zijn ogen. Zullen mensen ‘zijn’ autisme begrijpen?

Bram zit in de eerste klas van een middelbare school voor kinderen met autisme.

Wil je naar aanleiding van deze blog met mij van gedachten wisselen of heb je tips? Neem dan contact met mij op. Bel me op 06 284 282 67 of stuur een bericht naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

‘Hoe ver ben je met je boek?’

Deze vraag krijg ik regelmatig. Antwoord geven vind ik lastig. Niet alles is concreet te maken. Uitdenken en ervaren welke kant ik op wil bijvoorbeeld. Wat ik wil benoemen en wat niet. Alle gesprekken die ik tot nu toe had - het zijn er inmiddels meer dan 30. Ik ben blij dat ik deze voorbereidende fase grotendeels achter de rug heb. Er is richting en ik heb veel waardevolle informatie verzameld. Dan volgt vaak de vraag: ‘Hoeveel bladzijden heb je dan al geschreven?’ Natuurlijk kan ik die bij elkaar optellen, dat geeft een beeld, maar het is dus niet het hele verhaal.

Inmiddels ben ik bijna twee jaar onderweg met ‘Mijn boek over autisme’. Soms vragen mensen aan me hoever ik ben. Dan antwoord ik dat ik in mijn hoofd heel ver ben. Denkwerk om de richting te bepalen is niet concreet te maken in een aantal pagina's maar wel een belangrijk onderdeel van het proces.

Door te ervaren weet ik dat het goed is om het proces zoveel mogelijk te volgen in plaats van het helemaal te willen sturen. 'Note to myself' die de laatste tijd vaak voorbijkwam: deadlines zijn nuttig, maar dit boek schrijf ik maar één keer en ik wil het goed doen. Natuurlijk streef ik ook naar een einddatum maar die is (uiteindelijk) ruim gepland. Dat geeft rust. Mocht je zelf ooit een boek gaan schrijven...neem er de tijd voor en zet jezelf niet onnodig onder druk. 

Over dit boek

In 'Mijn boek over autisme' (werktitel) vind je straks persoonlijke verhalen en achtergrondinformatie rond autisme. Het boek is interessant voor iedereen die meer wil weten over autisme, met name ouders, verzorgers en andere begeleiders van kinderen. Met mijn boek wil ik bijdragen aan meer kansen en begrip voor een groep kwetsbare kinderen.

Persoonlijk contact

Geralda Kadiks - Onink
M   06 - 284 282 67
E   geralda@mijnboekoverautisme.nl

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok